För år 2012 motsvarar 0.333 förhöjda prisbasbelopp, fpbb, ett belopp på 14 952 kr.
Det förhöjda prisbasbeloppet (fpbb) i Sverige, precis som det vanliga prisbasbeloppet, bestäms av Regeringen på rekommendationer från Statistiska centralbyrån (SCB). 0.333 förhöjda prisbasbelopp, som är 14 952 kr för 2012, används för olika typer av sociala ersättningar och avgifter.
Här kan du se förändringar som skett för 0.333 förhöjda prisbasbelopp mellan åren 2009-2015.
| År | 0.333 fpbb[kr] | Förändring[kr] | Förändring[%] |
|---|---|---|---|
| 2015 | 14 819 | +33 | +0.23% |
| 2014 | 14 785 | -33 | -0.22% |
| 2013 | 14 819 | +167 | +1.14% |
| 2012 | 14 652 | +400 | +2.80% |
| 2011 | 14 252 | +133 | +0.94% |
| 2010 | 14 119 | -133 | -0.93% |
| 2009 | 14 252 | +599 | +4.39% |
Här kan du se hur mycket alla olika andelar och multiplar av förhöjda prisbasbelopp, fpbb, motsvarar för 2012-års förhöjt prisbasbelopp, vilket är på 44 900 kr.
| Antal fpbb | Procent av fpbb | Belopp 2012 |
|---|---|---|
| 0.05 | 5% | 2 245 kr |
| 0.1 | 10% | 4 490 kr |
| 0.167 | 16.7% | 7 498 kr |
| 0.2 | 20% | 8 980 kr |
| 0.25 | 25% | 11 225 kr |
| 0.3 | 30% | 13 470 kr |
| 0.333 | 33.3% | 14 952 kr |
| 0.4 | 40% | 17 960 kr |
| 0.5 | 50% | 22 450 kr |
| 0.6 | 60% | 26 940 kr |
| 0.7 | 70% | 31 430 kr |
| 0.75 | 75% | 33 675 kr |
| 0.8 | 80% | 35 920 kr |
| 0.9 | 90% | 40 410 kr |
Här hittar du allt viktigt om alla de olika basbeloppen men även en del lustiga och lärorikt basbelopp.